Škola
To nejcennější, s čím děti do školy přichází, je zvědavost a chuť objevovat nové věci. Našim cílem je tuto vnitřní motivaci k učení podporovat a kultivovat.
Flexibilita ve výuce a projektové vyučování
Časový plán dne, rozvrh, délka vyučovacích hodin a přestávek - to vše je podřízeno aktuálnímu rozpoložení a potřebám dětí. Jednotlivé předměty nejsou striktně rozděleny do 45minutových vyučovacích jednotek, ale předměty se vzájemně prolínají. Výuka probíhá v tzv. projektech, které umožňují učení v souvislostech, se kterými se setkáváme v běžném životě. Vedeme děti k tomu, aby za své vzdělávání převzaly zodpovědnost, proto o části projektů a jejich náplni děti rozhodují samy. Učí se tak pracovat s vnitřní motivací, plánovat a rozvrhnout si čas, stanovovat si vlastní cíle a dosahovat jich.
Individuální a respektující přístup
Každé dítě má své tempo, svůj způsob práce, který mu vyhovuje. Věříme, že je to tak v pořádku a nesnažíme se poskládat všechny děti "do latě". Malý počet dětí ve skupině je jedním ze způsobů jak toho dosáhnout. Respektující a otevřená komunikace ve všech směrech - pedagog, děti, rodiče, škola. Jsme si rovni, respektujeme vzájemně své potřeby, dokážeme vyjádřit své emoce s ohledem k ostatním a umím se volně pohybovat v rámci daných hranic.
Rozvoj klíčových kompetencí
Dovednosti pro život, nejen pro školu. V naší škole se zaměřujeme na komplexní rozvoj klíčových kompetencí, které děti využijí v každé životní situaci. Učíme se:
• Kriticky myslet a řešit problémy. Prostřednictvím projektové výuky a otevřeného dialogu si děti osvojují schopnost klást otázky, hledat odpovědi a tvořit vlastní názory.
• Spolupracovat a komunikovat. Důraz klademe na týmovou práci a respektující komunikaci, které podporují zdravé vztahy a efektivní spolupráci.
• Rozvíjet kreativitu. Učení je pro nás především proces objevování a tvorby, který dětem přináší radost a motivaci.
• Převzít odpovědnost. Děti vedeme k samostatnosti, sebedůvěře a vědomí, že jejich rozhodnutí ovlivňují nejen jejich život, ale i okolí.
• Učit se učit. Podporujeme děti v budování vlastních strategií, jak efektivně objevovat nové věci a nebát se změn. Díky tomuto přístupu děti odcházejí vybaveny nejen znalostmi, ale také kompetencemi, které jim umožní uspět v měnícím se světě a přitom zůstat samy sebou.
Hejného matematika
Matematika podle pana profesora Hejného pobízí žáky k tomu, aby matematice porozuměli sami. Aby si našli svou vlastní cestu, přišli na to, že je možné mít více možností řešení. Učitel nevysvětluje, jak mají žáci k výsledku dojít. Žáci následně vysvětlují učiteli svůj postup řešení, hledají souvislosti a sami si vyvozují matematické zákonitosti. Pro žáky jsou vytvořena tzv. matematická prostředí, která jsou postavena na životních zkušenostech dítěte. Nejenže tato metoda rozvíjí matematické myšlení a intelektové schopnosti vůbec, ale i sociální schopnosti - komunikaci, schopnost argumentovat, uznat tvrzení někoho jiného atd.
Sfumato - metoda splývavého čtení neboli metoda zpívavá
Žák nejdříve písmeno poznává a učí se ho jako tón - hlasová hygiena, správná artikulace a intonace. Zároveň pracuje najednou se zrakem, hlasem, dechem a sluchem. Tato metoda zabraňuje dvojitému čtení (dítě čte nejdříve písmena, pak slabiky a poté až celé slovo - musí se neustále vracet, než slovo přečte). Žák čte již od začátku plynule a s porozuměním.
Kvalitní angličtina
Výuka angličtiny již od první třídy kvalitně a zábavnou formou. V hodinách angličtiny se u nás mluví anglicky. V první třídě formou her a písniček spojených s pohybem a zážitky. Chceme aby děti k angličtině získaly hned od začátku kladný vztah a měly ji rády. S rostoucí schopností dětí udržet pozornost a porozumět anglickému jazyku zavádíme více hodin angličtiny týdně.
Prvky lesní pedagogiky
Pobyt v přírodě je nedílnou součástí vyučování. Žáci mají prostor si všechno dostatečně vyzkoušet, osahat a prozkoumat. To, co mají venku nebo mohou vidět na vlastní oči, se přece nemusí učit ve třídě a koukat na obrázky do sešitu. Pobyt v přírodě navíc přirozeně podporuje vývoj motoriky, zvídavost, hravost, kladný vztah k životnímu prostředí, prohlubuje myšlení v souvislostech, formuje naši osobnost a následný pohled na svět.
Formativní hodnocení
Hodnocení, které není zobrazováno pomocí škály (známky, procenta, body aj.), ale je zprostředkováno nejčastěji slovní formou pomocí popisného jazyka. Předává konkrétní informaci o tom, jak žák zvládá danou problematiku, zda všemu porozuměl a případně s čím potřebuje ještě pomoci, v průběhu celého vzdělávacího procesu. Přichází jak ze strany učitele/průvodce, tak ze strany žáka (hodnocení učitele, zpětná vazba, sebehodnocení). Žák se tedy aktivně zapojuje do hodnocení a je mu nabízen postup, jak se posunout dál.
Rozvoj emoční a sociální inteligence
Práce s chybou, kritické myšlení, vnímání vlastních emocí a jejich vyjádření. Dítě je vnímáno jako plnohodnotný člen skupiny s jeho přednostmi i "chybami". Díky projektům "Výchova ke ctnostem" a "Emoční karty" současně rozvíjíme základní lidské kvality, budujeme soudržnou, tolerantní společnost, ve které se prosadí jednotlivec s jakýmkoli talentem a zároveň dopřeje úspěch i všem ostatním. Učíme se pracovat se stresem, ale nevyvoláváme ho zbytečně tam, kde to není nutné. Rodič je pro nás partnerem ve vzdělávacím procesu - pořádáme pravidelná setkávání rodič+dítě+učitel a pravidelné společné snídaně nebo svačiny s rodiči.